In de wolken met Qbus Cloud

IN DE WOLKEN MET QBUS CLOUD

“Het was eigenlijk mijn man die domotica wilde” zegt Lies. “Hij zit in de IT-sector en vond het gek om tijdens een volledige renovatie opnieuw klassieke elektriciteit aan te leggen. Hij zei dat we de mogelijkheid moesten hebben om onze elektrische systemen in de toekomst aan te kunnen passen aan nieuwe technologieën of nieuwe verplichtingen zoals slimme meters. Ik lag daar eigenlijk niet wakker van maar vond het wel leuk om te weten dat we door onze domotica nog aanpassingen konden doen aan de functie van de schakelaars. Het is namelijk door echt in een nieuw huis te wonen en te leven dat je weet waar je een Alles Uit-knop wil plaatsen, via welke schakelaar je de zonneschermen wil aansturen, waar we de lichten wilden dimmen en waar niet. De eerste maanden in onze nieuwe woning hebben we heel wat van die zaken aangepast via de Qbus software.”

Door Qbus zelf in huis te hebben en te gebruiken begon Lies al snel de toegevoegde waarde in te zien. “Zowel Koen als ik zelf werken soms laat, waardoor het gebeurde dat destijds een oppas de kinderen ophaalde van school. Om het voor de oppas makkelijk te maken hebben wij een “Kinderen Thuis”-sfeer gemaakt: door via een schakelaar of op het touch screen die sfeer te activeren, werd de verwarming van de leefruimte en de kinderkamers ingeschakeld en ging ook de verlichting aan in de keuken. Wanneer de kinderen in bed lagen, activeerde de oppas de “Kinderen Slapen”-sfeer. Dan wist ze dat het licht in de gang nog 30 minuten bleef branden en dat de verwarming en verlichting in de woonkamer aangezet werden. Supermakkelijk allemaal.”

Door de lancering van de Qbus Cloud is Lies helemaal verkocht. “Die Cloud is geweldig” vertelt ze. “Koen heeft voor mij een apart groepje aangemaakt waarin alle zaken die ik wil bedienen duidelijk en simpel weergegeven worden. Ik hoef de grafiek van het energieverbruik niet te zien en ik wil ook niet weten of de pomp van de verwarming draait. Ik wil wel de verwarming van de badkamer aan kunnen zetten als ik na een lange dag naar huis rijd, en ik wil ook kunnen zien dat het stopcontact van het strijkijzer echt wel uitstaat; ik ben daar eigenlijk niet altijd zeker van” lacht Lies.

“Wat ik fantastisch vind is de SMS die ik krijg als de kinderen thuiskomen.” Lies

“En wat ik fantastisch vind is de SMS die ik krijg als de kinderen thuiskomen. Ze hoeven me nu niet meer te bellen als ze thuiskomen – dat vergaten ze toch steeds. Zodra ze het alarm afzetten en het licht aanzetten krijg ik een SMS die zegt “Kinderen zijn thuis”. Ik zou mijn Qbus niet meer kunnen missen.”

+31 (0)78 303 68 12