ARCHITECT OLIVIER KIEST VOOR TOEKOMSTGERICHTE TECHNIEKEN IN ZIJN EIGEN LOFT-APPARTEMENT

“Als architect weet ik uiteraard hoe woningbouw evolueert, en wilde ik absoluut kwalitatieve, toekomstgerichte technieken in mijn eigen appartement. Een klassieke elektrische installatie was geen optie omdat ik dan geen aanpassingen of wijzigingen meer kan doorvoeren na verloop van tijd. Ik zie namelijk belangrijke ontwikkelingen in gebouwentechnieken, waardoor we onze elektrische installatie moeten kunnen aanpassen of upgraden. Zo doen steeds meer verschillende standaarden rond de sturing van verlichting de intrede. Maar er duiken ook overal nieuwe “slimme toestellen” op – slimme koffiemachines, slimme deurbellen, slimme audiosystemen enzovoort. Ik wil de mogelijkheid hebben om slimme apparaten aan elkaar te kunnen koppelen maar ook dat ze heel makkelijk in mijn domoticasysteem kunnen worden geïntegreerd.”

Laat de toekomst maar komen! – Architect, Olivier Salens

De domotica van Qbus in het appartement van Olivier stuurt de verwarming, verlichting, screens, en de grote ramen die in de zomer de bovenste verdieping omvormen in een overdekt terras. “Ik heb ook een Sonos muziekinstallatie, en een paar draagbare Philips Hue lampen voor op het dakterras. In het begin kon ik deze niet koppelen met mijn Qbus systeem. Mijn Party-sfeer schakelde dan wel de verlichting, screens en verwarming, maar ik moest nog via de Sonos App de juiste muziek kiezen en via de Hue app het gewenste kleur van de Hue lampen.

Het toevoegen van Ubie was plug&play. Zodra ik de netwerkkabel in Ubie had geklikt, detecteerde die automatisch dat ik in mijn appartement zowel een Qbus-, een Hue en een Sonos-systeem had zitten. Het linken van die systemen was kinderspel – als ik nu op mijn schakelaar duw om de Party-Sfeer te activeren begint ook mijn favoriete playlist te spelen en gaat de Hue verlichting in een kleurenloop die ik zelf gekozen heb. Indien ik later nog andere slimme toestellen koop, kan ik deze ook via Ubie met mijn Qbus systeem integreren. Laat de toekomst maar komen!”

“DIT INSTAPSYSTEEM VAN QBUS WAS PRECIES WAAR WE NAAR OP ZOEK WAREN.”

“Zo heeft elk appartement een Alles Uit-knop aan de voordeur waarmee via één druk op de knop de verlichting, en volgens de wensen van de bewoner, de screens en het stopcontact van het koffieapparaat worden uitgeschakeld. Ook in de hoofdslaapkamer – de Master Bedroom – is een Alles Uit-knop aanwezig, en is ook een paniekknop. Het Qbus Stand-Alone systeem bevat ook timers, zodat bijvoorbeeld de verlichting in de entree automatisch wordt uitgeschakeld na 20 minuten.”

Elk appartement is standaard voorzien met het Qbus Stand-Alone systeem; als de koper meer functies wenst kan dit eenvoudigweg door de toevoeging van de intelligente Qbus Controller op de daarvoor voorziene plek in de elektriciteitskast. Dit kan bij het betrekken van het appartement of jaren later, want Qbus systemen blijven steeds compatibel met eerdere versies.

“Met deze basisuitrusting hebben we een antwoord voor levensloop-bestendige appartementen in de toekomst” vertelt Frederik Huys. Klanten die hun appartement kopen op 65-jarige leeftijd, kunnen kiezen om pas na enkele jaren hun Qbus Stand-Alone systeem uit te breiden naar een Qbus Full systeem. Dan kunnen ze bijvoorbeeld via additionele noodknoppen en / of detectoren alarmen uitsturen naar de buurman, naar familie of zelfs een zorgorganisatie wanneer dit nodig is.”

IN DE WOLKEN MET QBUS CLOUD

“Het was eigenlijk mijn man die domotica wilde” zegt Lies. “Hij zit in de IT-sector en vond het gek om tijdens een volledige renovatie opnieuw klassieke elektriciteit aan te leggen. Hij zei dat we de mogelijkheid moesten hebben om onze elektrische systemen in de toekomst aan te kunnen passen aan nieuwe technologieën of nieuwe verplichtingen zoals slimme meters. Ik lag daar eigenlijk niet wakker van maar vond het wel leuk om te weten dat we door onze domotica nog aanpassingen konden doen aan de functie van de schakelaars. Het is namelijk door echt in een nieuw huis te wonen en te leven dat je weet waar je een Alles Uit-knop wil plaatsen, via welke schakelaar je de zonneschermen wil aansturen, waar we de lichten wilden dimmen en waar niet. De eerste maanden in onze nieuwe woning hebben we heel wat van die zaken aangepast via de Qbus software.”

Door Qbus zelf in huis te hebben en te gebruiken begon Lies al snel de toegevoegde waarde in te zien. “Zowel Koen als ik zelf werken soms laat, waardoor het gebeurde dat destijds een oppas de kinderen ophaalde van school. Om het voor de oppas makkelijk te maken hebben wij een “Kinderen Thuis”-sfeer gemaakt: door via een schakelaar of op het touch screen die sfeer te activeren, werd de verwarming van de leefruimte en de kinderkamers ingeschakeld en ging ook de verlichting aan in de keuken. Wanneer de kinderen in bed lagen, activeerde de oppas de “Kinderen Slapen”-sfeer. Dan wist ze dat het licht in de gang nog 30 minuten bleef branden en dat de verwarming en verlichting in de woonkamer aangezet werden. Supermakkelijk allemaal.”

Door de lancering van de Qbus Cloud is Lies helemaal verkocht. “Die Cloud is geweldig” vertelt ze. “Koen heeft voor mij een apart groepje aangemaakt waarin alle zaken die ik wil bedienen duidelijk en simpel weergegeven worden. Ik hoef de grafiek van het energieverbruik niet te zien en ik wil ook niet weten of de pomp van de verwarming draait. Ik wil wel de verwarming van de badkamer aan kunnen zetten als ik na een lange dag naar huis rijd, en ik wil ook kunnen zien dat het stopcontact van het strijkijzer echt wel uitstaat; ik ben daar eigenlijk niet altijd zeker van” lacht Lies.

“Wat ik fantastisch vind is de SMS die ik krijg als de kinderen thuiskomen.” Lies

“En wat ik fantastisch vind is de SMS die ik krijg als de kinderen thuiskomen. Ze hoeven me nu niet meer te bellen als ze thuiskomen – dat vergaten ze toch steeds. Zodra ze het alarm afzetten en het licht aanzetten krijg ik een SMS die zegt “Kinderen zijn thuis”. Ik zou mijn Qbus niet meer kunnen missen.”

QBUS DOET HET!

Slimme woningen kunnen ook het leven van zorgbehoevenden makkelijker, veiliger en comfortabeler maken. Ook de zorgverstrekkers hebben baat bij technologieën die woningen en gebouwen intelligenter maken, zowel om mogelijke probleemsituaties te voorkomen en om efficiënter te kunnen werken.

TECHNIEK IN DIENSTE VAN DE BEWONERS

In woonzorgcentrum Avondzon sturen Qbus intelligente bewegingsdetectoren de nachtverlichting en zorgen ze er eveneens voor dat de kookplaat in service flats alleen gebruikt kan worden als er iemand in de keuken aanwezig is. Magneetcontacten in de ramen voorkomen dat de airco aanslaat als de ramen openstaan. Op het centrale bedieningsscherm in de meldkamer worden de welzijnsalarmen weergegeven: deze alarmen worden automatisch geactiveerd als een bewoner niet op het normale uur is opgestaan, of als op een ongewoon uur de buitendeur opengaat.

Deze functies zijn mogelijk zonder het gebruik van een noodknop op een polsband of halsketting, wat soms als stigmatiserend wordt ervaren door de gebruiker. Uiteraard kunnen deze noodknoppen ook gebruikt worden in het Qbus Care systeem – wat de veiligheid van de gebruiker nog verder zal verhogen.

Carlos Thysebaert licht toe: “omdat we nog steeds groeien en het in goeie technische banen leiden van ons centrum steeds complexer wordt, stonden we voor de keuze. Of wel zelf een uitgebreide technische dienst uitbouwen of wel een geavanceerd en geautomatiseerd systeem opzetten. Een inventarisatie van de markt leerde ons dat Qbus de meeste mogelijkheden bood en zeer gebruikersvriendelijk was. Ook de service bleek voortreffelijk. De meeste comforttaken worden nu automatisch uitgevoerd. Een investering meer dan waard. Het automatische gebouwenbeheer laat ook toe te besparen op technisch- en onderhoudspersoneel bijvoorbeeld een nachtwaker is niet langer nodig.

De Qbus installatie verhoogt het comfort van onze bewoners aanzienlijk, het komt de veiligheid ten goede en op het gebied van energiebesparing scoren we prima. Carlos Thysebaerdt – Avondzon-directeur

+31 (0)78 303 68 12